Tituly, vzdělání a poznání

Tak se nám blíží ten konec školního roku, Pro mnohé zakončení jedné etapy života, ať už základního vzdělání, středoškolského či vysokoškolského. A pak do praxe. Co jsme si odnesli ze školy? Co nás učitelé naučili? Co jsme skutečně pochopili? Je titul o tom, zda máme schopnosti na danou pozici nebo je to jen papír, který nás k něčemu opravňuje?
Vzdělání je pro život důležité, nekončí předáním titulu či jiné formality, ale naopak začínají životní i společenské povinnosti. Společnost nám dala právo na vzdělání, proto je důležité využít pro rozvoj sebe samého a tím pádem celé společnosti.
Vzdělání je celoživotní záležitost. Poznání rovněž. A na to žádná škola není. Je to vždy o nás. Co vědět chceme, nechceme, co považujeme za možné či nemožné. Zda umíme používat rozum nebo jen papouškovat to, co nám předkládají jiní.
Od Jana Amose Komenského a jeho myšlenek o vzdělání národa uběhlo hodně let, ale jedno je pořád platné - Didactica Magna. Zásady popsané v tomto díle jsou revoluční. Revoluční tak, jako Program Občanského parlamentu.
Vše pro občany, vše pro lidské chápání.